Procedura kasacji samochodowej nie jest skomplikowana, należy jednak pamiętać o dokonaniu kilku formalności wiążących się z oddaniem auta do złomu. W przypadku demontażu pojazdu zarejestrowanego na firmę, wygląda ona podobnie jak dla osób prywatnych, trzeba jedynie pamiętać o odpowiednim sposobie rozliczenia środków nabytych za sprzedaż auta na złomowisko.
Udaj się do pobliskiego auto złomu
Sprzedaż samochodu na złom jest możliwa w miejscach, które zajmują się recyklingiem pojazdów wycofanych. Są nimi punkty zbierania pojazdów oraz specjalistyczne stacje demontażu. By pozbyć się auta można również skorzystać z pośrednictwa złomowaniu poprzez usługi lokalnych skupów aut lub mobilnych auto złomów.
Złomowanie auta należącego do firmy wiąże się z koniecznością przygotowania odpowiednich dokumentów. Musimy skompletować następujące z nich:
- Dowód Rejestracyjny,
- Kartę Pojazdu,
- Tablice Rejestracyjne,
konieczne będzie też wylegitymowanie osoby oddającej pojazd do kasacji przy użyciu Dowodu Osobistego lub Paszportu. Wrak samochodu można dostarczyć do stacji demontażu pojazdów samodzielnie, lub skorzystać z opcji transportu auta lawetą.
Pracownik stacji wyda nam dokument potwierdzający złomowanie, za pomocą którego możemy wyrejestrować pojazd w Wydziale Komunikacji. Gdy to zrobimy, pozostaje jeszcze poinformować o tym ubezpieczyciela, oraz wypowiedzieć polisę ubezpieczenia OC.
Rozliczenie kasacji auta służbowego
Wraz ze sprzedażą środka trwałego – jakim to często jest samochód należący do firmy, powstaje obowiązek rozliczenia tej transakcji. Przedsiębiorstwa, które są płatnikami VAT powinny wystawić fakturę z adnotacją o odwrotnym obciążeniu (o.o.), jakie zgodnie z prawem ma zastosowanie przy kasacji pojazdu. Obowiązek rozliczenia podatku VAT należy w tym przypadku spoczywa na nabywcy – a więc stacji demontażu pojazdów, w której zdecydowaliśmy się zezłomować samochód.
Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi oznaczeń deklaracji JPK_VAT, przy sprzedaży auta na złomowanie, powinniśmy użyć kodu GTU_05 (dostawa odpadów) oraz GTU_07 (dostawa pojazdów oraz części).
Warto również wiedzieć, że decydując się na demontaż starego samochodu firmowego, możemy liczyć na zwrot składki nadpłaconej polisy OC za jej niewykorzystany okres. W tym celu należy zgłosić się do firmy ubezpieczeniowej wraz z urzędową decyzją o wyrejestrowaniu pojazdu.
Opracowanie artykułu: Auto-House: firma specjalizująca się w złomowaniu samochodów zarówno prywatnych jak i firmowych na terenie Województwa Śląskiego.