Oszczędzanie w przedsiębiorstwie? Zobacz najlepsze przykłady!

Wiele polskich przedsiębiorstw ma regularny problem z zachowaniem płynności finansowej. Nagłe inwestycje, ustawowa podwyżka pensji, wzrost kosztów administracyjnych i wszelkich innych opłat sprawiają, że po jakimś czasie w budżecie zaczyna brakować pieniędzy. Przedsiębiorcy zastanawiają się wówczas nad wyjściem z niekorzystnej sytuacji. Niewielu jednak przychodzi do głowy pomysł, aby wprowadzić w swoim przedsiębiorstwie plan oszczędnościowy.

Cały czas skupiamy się na tym, jak zarobić więcej pieniędzy, a nie zauważamy tego, ile środków na co dzień niepotrzebnie tracimy. Kłopot ten dotyka nie tylko przysłowiowego Kowalskiego, ale także ludzi biznesu. Tymczasem okazuje się, że nawet niewielka zmiana dotychczasowego sposobu działania, przynosi satysfakcjonujące efekty.

Mało stabilna sytuacja

Obecnie żaden z przedsiębiorców nie może być pewny tego, co wydarzy się na światowym rynku jutro. Wiele dotychczasowych kryzysów gospodarczych uświadomiło nawet największym optymistom, że kondycja określonej firmy tylko z pozoru jest zależna od decyzji dyrektora, prezesa czy jej właściciela. Ci, którzy zrozumieli mechanizmy rządzące biznesem, od lat robią wszystko, aby wykorzystać dobrą koniunkturę i jak najefektywniej rozwinąć interes.

Przedsiębiorcy się zadłużają

Reszta przedsiębiorstw musi jednak wspomagać się zewnętrznym dofinansowaniem. Mowa w szczególności o początkujących działalnościach gospodarczych, które nie miały jeszcze okazji rozwinąć skrzydeł. Spotykaną najczęściej formą wsparcia finansowego dla tych podmiotów są unijne dotacje oraz kredyty. Te ostatnie wiążą się oczywiście z oprocentowaniem i koniecznością dostosowania się do warunków umowy, ale mimo to wciąż cieszą się sporą popularnością.

Upadek nowicjuszy

Aż 70 procent początkujących firm upada po pierwszych dwóch latach swojej działalności. Statystyką tą nie odbiegamy co prawda od wielu innych europejskich narodów, ale tak wysoki odsetek nieudanych biznesów może martwić. Wielu ekspertów jako główną przyczynę takiego stanu rzeczy podaje brak dobrego modelu biznesowego większości przedsiębiorstw. W momencie przejścia na tzw. duży ZUS, w portfelu wielu raczkujących jeszcze biznesmenów zaczyna brakować gotówki. Bez niej jednak nie są oni w stanie rozbudowywać, a nieraz właśnie utrzymać firmy na powierzchni.

Oszczędzanie w przedsiębiorstwie sposobem na kryzys?

Nie oznacza to jednak, że problemy nie dopadają także weteranów. Żyjemy w czasach sporej konkurencyjności na niemal każdym polu, a w Polsce dużą część rynku w wielu branżach zabierają naszym rodakom zagraniczni inwestorzy. Zdaniem specjalistów, dobrym wyjściem z trudnego położenia jest wprowadzenie w przedsiębiorstwie oszczędności. Nie jest to działanie, które można wdrożyć z dnia na dzień, ale z pewnością każda z firm jest w stanie spróbować tego rozwiązania.

Oszczędzanie w przedsiębiorstwie – jak zacząć?

Z zagadnieniami dotyczącymi odkładania pieniędzy na tzw. czarną godzinę spotykamy się przede wszystkim w kontekście naszego prywatnego życia. Gdy w osobistym budżecie widać dno, wiele osób szuka sposobu, aby powstrzymać finansowy kryzys. Wprowadzając we własnym przedsiębiorstwie politykę oszczędzania powinniśmy jednak kierować się zdrowym rozsądkiem i wyznaczyć sobie realne cele.

Zmiana mentalności

Wielu zapyta w tym momencie, od czego więc zacząć? W pierwszej kolejności od zmiany sposobu myślenia o całym procesie. Nie powinniśmy traktować konieczności poszukiwania dodatkowych pieniędzy i ograniczania wydatków jako czegoś nieprzyjemnego, a wręcz przeciwnie – jak szansę na satysfakcjonujący efekt. Ponadto, należy znać umiar i nie dopatrywać się oszczędności tam, gdzie ich nie ma. Przykładem takiego niekorzystnego działania może być zmniejszenie pensji pracownikom lub wstrzymanie realizacji planowanych inwestycji. Oszczędzania trzeba się nauczyć i musimy mieć świadomość, że nie uda się zrobić tego w ekspresowym tempie. Potrzebna jest cierpliwość i często nauka na własnych błędach.

Stwórz plan działania

Donikąd zajdą ci biznesmeni, którzy nie dość, że nie odnajdują się w tematyce oszczędności, to dodatkowo nie mają ściśle określonego planu postępowania. Najpierw więc należy przeanalizować sytuację finansową firmy, zastanowić się, na jakim etapie rozwoju się znajduje, a także, w którym kierunku zmierza. Warto także zaopatrzyć się w tabelę przychodów i kosztów generowanych przez przedsiębiorstwo. Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na wydatki trwałe i konieczne na tzw. okazjonalne. Być może w grupie tych ostatnich znajdą się takie, które można ograniczyć lub kompletnie z nich zrezygnować. Przykładem mogą być liczne służbowe wyjazdy, szkolenia, koszty utrzymania firmowych pojazdów, z których nikt nie korzysta. Być może każdy z tych elementów branych pod uwagę pojedynczo nie kosztuje wiele, ale dodanie ich wszystkich może spowodować, że popatrzymy na swoją działalność gospodarczą z zupełnie innej perspektywy.

Oszczędzanie w przedsiębiorstwie przykłady

Oszczędności w korporacji czy niewielkiej firmie można znaleźć na każdym kroku, jeśli tylko odpowiednio spojrzymy na problem. Zastanów się, czy naprawdę potrzebne jest tak duże biuro? A może wynajmujesz siedzibę przedsiębiorstwa i płacisz za nią ogromny czynsz? Kupiłeś właśnie nowy pojazd i nie wiesz, jak go wykorzystać? Jak finansujesz większość zakupów? To podstawowe pytania, które powinien zadać sobie przedsiębiorca przed wprowadzenie planu oszczędnościowego w życie. W wielu przypadkach bowiem firma nie poczuje redukcji nawet wysokich wydatków. Dlaczego? Ponieważ nie są one niezbędne do jej dalszego funkcjonowania.

Mechanizmy oszczędzania

Oszczędzanie w przedsiębiorstwie nie polega wyłącznie na naprawie błędów z przeszłości, ale także na mądrym spoglądaniu w przyszłość. Jeśli więc nabywamy pojazd na firmę, nie kupujmy go za gotówkę czy pieniądze z tradycyjnego kredytu gotówkowego, ale skorzystajmy z możliwości, jakie daje leasing. Oszczędność to bowiem nie tylko odkładanie pieniędzy, ale szukanie sposobów na zoptymalizowanie wydatków. Wynajmując siedzibę firmy, wykorzystajmy każdy metr kwadratowy. Podobnie jest z pracownikami. Jeśli widzimy, że któryś z nich nie odnajduje się na danym stanowisku, zaproponujmy mu inne obowiązki. Być może dzięki temu w pełni wykorzystamy jego potencjał, zaoszczędzając energię i pieniądze. Z czasem może okazać się, że nie potrzebujemy tak wielu pomieszczeń czy budynków. Nieraz dobrym rozwiązaniem jest także kupno nieruchomości zamiast jej wieloletniego wynajmowania. Przykładów można mnożyć, ale najważniejszy wciąż pozostaje pomysł i intuicja. Rozważmy wszystkie ewentualności i zacznijmy działać!

Czy warto oszczędzać?

Z całą pewnością warto się tego nauczyć. Już po kilku tygodniach od wprowadzenia oszczędności w firmie powinno się dostrzec pierwsze rezultaty. Aby być dobrym przedsiębiorcą nie można bać się nowych wyzwań. Jeśli będziemy w stanie opanować zasady związane z oszczędzaniem, łatwiej zadbamy o firmowe finanse, potencjał pracowników, a także odnajdziemy fundusze na dalszy rozwój działalności gospodarczej. Kto wie, może nawyk oszczędzania wykorzystamy także w prywatnym życiu. Przecież nikt z nas nie żyje wyłącznie pracą, a umiejętność gromadzenia kapitału na przyszłe lata to coś, co należy podziwiać i naśladować.

Jeden komentarz do artykułu “Oszczędzanie w przedsiębiorstwie – jak zacząć?”

  1. Założyłam własną działalność gospodarczą i zastanawiałam się właśnie na czym można oszczędzić. Świetny artykuł. Polecam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kontakt z redakcją: kontakt@gospodarka4zero.pl

Właścicielem serwisu www.gospodarka4zero.pl jest spółka MarkOnline Sp. z.o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 70, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem 0000632902, NIP: 5252673149.Użytkownicy korzystają z serwisu www.gospodarka4zero.pl zgodnie z jego polityką prywatności oraz regulaminem serwisu.Administratorem danych osobowych jest MarkOnline Sp. z.o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 70. Dane osobowe są przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane w celach marketingowych przez Markonline Sp. z o.o.. W razie wyrażenia zgody, dane osobowe mogą być przetwarzane w celach marketingowych związanych z przedstawieniem oferty, udostępnianie podmiotom współpracującym z Markonline Sp. z o.o. Dane osobowe mogą być również udostępniane podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania.Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych pod adresem e-mail iod@markonline.pl.