Kreowanie wizerunku firmy to długotrwały proces. Aby uzyskać pożądany rezultat, w pierwszej kolejności należy określić cel, a następnie konsekwentnie do niego dążyć. Zobacz, jak możesz zwiększyć rozpoznawalność marki lub sprzedaż, korzystając z PR.
Od czego zacząć kreowanie wizerunku firmy?
Jak można przeczytać na stronie agencji public relations CluePR, przedsiębiorstwa wyznaczają sobie różne cele – od polepszenia wyników sprzedażowych, przez zwiększenie rozpoznawalności, aż do budowy pozytywnego wizerunku. Aby zrealizować założony plan, warto rozpocząć długotrwały, ale przynoszący wymierne efekty proces budowania wizerunku firmy. Punktem wyjścia jest opracowanie komunikacji wizualnej. W przypadku organizacji już działających na rynku, często konieczny jest rebranding.
Jak krok po kroku przebiega kreowanie wizerunku firmy? To proces obejmujący wiele obszarów. Konieczne jest m.in.:
- Ustalenie sposobu komunikowania się firmy z klientami i pracownikami. Etap ten obejmuje wybór stylu wypowiedzi (oficjalny, luźny) oraz mediów, w jakich przedsiębiorstwo będzie widoczne. Z reguły zależy to od branży i docelowej grupy klientów.
- Praca nad wizerunkiem przedsiębiorcy lub kadry zarządzającej. Często pokazanie, kto stoi za firmą czy z jakimi trudnościami musiał się zmierzyć właściciel, skutecznie pomaga wywrzeć na konsumentach pozytywne wrażenie.
- Określenie, jak firma ma być postrzegana. Przykładowo jako nowoczesne, podbijające kolejne rynki przedsiębiorstwo czy niewielka firma rodzinna, która szczególnie dba o relacje z klientami i każdego traktuje w sposób indywidualny.
Ponieważ dziś jednym z głównych kanałów docierania do klientów jest internet, konieczne jest też zadbanie o to, aby firma była w nim widoczna. Pomoże w tym m.in. nowoczesna strona internetowa czy obecność w mediach społecznościowych.
Jak w praktyce budować wizerunek firmy?
Dzięki umiejętnie wykreowanemu wizerunkowi przedsiębiorstwo zyskuje zarówno w oczach klientów, jak i kontrahentów. Pierwsza grupa chętniej sięga po oferowane przez firmę produkty czy usługi, z kolei w branży uchodzi ona za wiarygodnego partnera biznesowego. Aby jednak dany biznes był kojarzony właśnie w ten sposób, konieczne jest:
- Stworzenie komunikacji wizualnej. Proste, zapadające w pamięć logo będzie w przyszłości wzbudzało pozytywne skojarzenia. To właśnie dzięki nim sprzedaż – podobnie jak zyski firmy – będzie rosnąć.
- Publikowanie artykułów w mediach branżowych. Takie działania wzmacniają pozycję firmy w branży. Za pośrednictwem eksperckich tekstów może ona także promować kluczowych specjalistów ze swojej kadry.
- Szkolenia pracowników. Na opinię, jaką o firmie będą mieli klienci, wpływ mają osoby zatrudnione na stanowiskach związanych z ich obsługą. To od ich zachowania i kompetencji zależy, czy firma zbuduje bazę stałych klientów.
Na etapie kreowania wizerunku firmy można popełnić wiele błędów. Większości z nich można uniknąć, korzystając z pomocy specjalistów. Wsparcie ekspertów PR jest nieocenione. Powód jest prosty – doskonale wiedzą oni, w jaki sposób przedsiębiorstwa powinny komunikować się z klientami i kontrahentami, aby osiągnąć zamierzone cele.
Choć zbudowanie wizerunku firmy wymaga czasu i odpowiednich nakładów, jest to inwestycja, która ma wymierny wpływ na sukces przedsiębiorstwa na rynku.
Artykuł sponsorowany